Lymfedrenasje

Lymfedrenasje:

Hovne føtter, hender eller kjenner du på følelsen av å være "hoven? Eller kanskje du ønsker å få fart på lymfesystemet i forbindelse med slanking?

Lymfesystemet består av lymfeknuter, lymfekar og lymfe. Sammen med for eksempel mandler og milt utgjør lymfesystemet en vesentlig del av vårt immunsystem. Lymfesystemet er kroppens naturlige avfallshåndtering og er en naturlig prosess for å kvitte seg med overflødig væske, slagg- og avfallsstoffer, fett, toksiner osv.

Ubalanser i dette systemet kan gi væskeopphopning i vevet. Ubalansen kan komme av f.eks sykdom, stress, overvekt, for stillesittende liv, kirurgiske inngrep.

Lymfesystemet har ikke eget pumpesystem og er avhengig av musklene jobber slik at lymfevæsken flyttes rundt i kroppen for å renses.

Ved manuell lymfedrenasje pumper vi lymfeknutene og drenerer mellom lymfeknutene for å få til økt gjennomstrømning.

Manuell lymfedrenasje brukes ved:

•Ødemer/væskeopphopning

•Hovne ben/armer/fingre

•Migrene eller annen hodepine

•Bihuleproblemer

•Nedsatt blodsirkulasjon

•Giktplager

•Etter operasjoner *

•Slankekurer

•Nedsatt immunforsvar

•Etter infeksjonssykdommer

•Etter fødselsbehandling

•Væskeopphopning i forbindelse med menstruasjon

•Trett, slapp hud. Ansiktslymfedrenasje kalles «ansiktsløft uten kniv»

*(ALLTID etter avtale med lege)

Teknikken som brukes ble utviklet av dr. Vodder fra Danmark og brukes av terapeuter i Danmark og Frankrike.

Jonna Andersen fra Nice kurset oss i teknikken (første i Norge).

Behandlingen er meget mild og smertefri – men virkningsfull.

Ved manuell lymfedrenasje pumpes lynfeknutene og det dreneres mellom lynfeknutene for å få økt gjennomstrømning.

Kombineres ikke med andre behandlingsteknikker på samme behandlingstime.