Muskelterapi

Muskelterapi omfatter følgende teknikker:

Helsemassasje

Kraniosakralteknikker (basiskurs I-III)

Triggerpunktbehandling

Meridian- og energiteknikker

Visceral release (organmassasje)

Kjevebehandling

Helsemassasje:

En dyp massasje med olje på kroppens muskler. Massasjen påvirker flere plan. Rent fysisk vil muskulaturen bli mykere og mer avspendt. Psyken blir også påvirket, i tillegg til blodsirkulasjon, nervesystemet, økt lymfesirkulasjon, høyere stresstoleranse, høyere smertetoleranse, bedre kontakt med muskulatur, forbedret stoffskifte, bedring i energinivå osv.

Helsemassasje benyttes ofte sammen med andre behandlingsteknikker som feks triggerpunktbehandling.

Fascia release:

Fascia er en bindevevshinne som omslutter hvert musklefiber, muskelbunt og muskelen. Vi finner Fascia under huden, rundt knoklene våre - overalt. Fascia binder oss sammen fra topp til tå. Å avspenne Fascia er virkelig avspennende og påvirker musklene ikke bare der man jobber, men i resten av kroppen. Vi har flere "linjer" (Tomas Myers) som går gjennom kroppen vår og som det jobbes langs. Feks kan problemene under foten henge sammen med nakkeproblemene og hoftene pga at det er den Vertikale linje (fascia) som er involvert.

Triggerpunkt:

Et triggerpunkt er en "muskelknute" som kan gi smerteutstråling. Alle har vi disse triggerpunktene, men kjenner dem ikke så lenge muskelen er avspendt. Smertene fra triggerpunkt kan stråle utfra punktet og til andre deler av kroppen.

Slik som vist på bildet, triggerpunktene er de sorte kryssene, muskelen ser du avbildet. Men smertene sitter i de røde områdene.

Triggerpunktene behandles ved at fingrene brukes med akupressur/trykk på triggerpunktet for å oppnå avspenning. Klienten kan føle økt trykk/smertefølelse mens behandlingen pågår, men dette går fort over til å bli en behagelig avspenningsfase.

Behandlings av triggerpunkt kombineres med andre teknikker i en behandlingstime.

Meridian- og energiteknikker:

Meridianer kan betraktes som energikanaler/kanalsystem i kroppen som Qi-energien ledes rundt i. Langs meridianene finner vi akupunkturpunkter som nervepunkter. Akupressur på disse punktene har vært brukt i mange tusen år. For å aktivisere disse punktene, brukes fingrene i stedet for nåler.

Vi har 12 hovedmeridianer som tilhører hvert sitt organ og har også referanse til musklene våre. Dvs at vi kan avspenne musklene og stimulere organene via behandling av meridianer.

Kjevebehandling:

Ubalanser i kjeveleddet (TMJ) kan gi klikkende kjeve, uregelmessig åpning av munnen eller smerter i kjeven.

Ca 50% av de sensoriske og motoriske hjerneceller relaterer til TMJ.

Derfor er det viktig at kjeveleddet fungerer godt, dvs å være istand til å tygge maten ordentlig, sove godt, spyttkjerlene våre fungerer som de skal og at vi får sagt det vi vil si.

Vår Psyke henger også sammen med kjeveleddet. Vi spenner musklene når vi er bekymret, sta, lei oss, ikke får sagt det vi vil osv.

Mange skjærer også tenner om nettene og våkner slitne i kjeven.

Å kunne tygge maten ordentlig har også betydning for fordøyelsen vår.

Normalt brukes 3 behandlingstimer for å få bedre funksjon av kjeve.